Dagen hos os

Dagsrytme og dagens forløb

I Børnehuset Engen er vores dagsrytme således:

• kl: 06:15 - 07:30 kan I aflevere jeres barn på morgenmadsstuen i vuggestuen.

Der er rig mulighed for leg og stille aktiviteter fra morgenstunden.
   Der serveres morgenmad frem til kl. 07:15.

• Kl. 07:30 går børnene i børnehave og vuggestuen ned på deres stuer

Vuggestuen

• Kl. 07:30 - 08:45
    Stuerne åbnes. Der tilbydes puslespil, lego, byggemoduler mv.

• Kl. 08:45 - 09:15:
    Vi holder samling og spiser formiddagsmad

• Kl. 09:15 - 10:30:
    Vi arbejder i læringsgrupper med de pædagogiske læreplanstemaer i forskellige planlagte aktiviteter.

• Kl. 10:30 - 11:00:
    Vi spiser madpakker

• Kl. 11:00 - 14:00:
    Vi sover til middag

• Kl. 14:00 - 14:30:
    Vi spiser frugt

• Kl. 14:30 - 15:45:
    Vi er på stuerne eller legepladsen - med børne- og voksen initierede lege og aktiviteter

• Kl. ca. 15:45
    Vi samles ALLE børn på én i stue i Børnehaven

Pædagog sidder med barn på skød, hvor der er tæt relation, og børn sidder rundt omkring pædagogen og tegner  Pædagog sidder med barn og hjælper med at farve med farveblyanter, hvor der også sidder andre børn og farver
Vuggestuebarn deler madpakker ud til de andre børn  Pædagog har sang med fagter ved bordet
To børn kigger på aktivitetsbane på væggen  Pædagog har sangleg på gulvet med børnene
Pædagog gynger to børn, på hver sin gynge

Børnehave

• Kl. 07:30 - 09:00
    Stuerne åbnes. Der er selvvalgte lege og aktiviteter

• Kl. 09:00 - 09:30:
    Vi holder samling og spiser formiddagsmad

• Kl. 09:30 - 10:30:

• Kl. 10:30 -  ca. 11:15
    Vi spiser madpakker

• Kl. 11:30 - 14:00:
    Vi er på legepladsen. Her er børne- og voksen initierede lege og aktiviteter (Børn der har behov for middagslur, sover til middag)

• Kl. 14:00 - 14:30:
    Vi spiser frugt

• Kl. 14:30 - 15:45:

• Kl. ca. 15:45
    Vi samles ALLE børn på én i stue i Børnehaven

Pædagog gennemgår dagens gang  Børn leger på stole med gymnastik til fælles samling
Barn samler puslespil  To drenge maler
To børn står klar til at tage på tur  To drenge leger i sandkasse med maskiner
Piger gynger stående på stor gynge  To piger leger i sandkassen med sand og sandkasseting
Pige kravler på stort rør i naturområde  Drenge leger med pap svær udenfor
Pædagog hjælper med at grave i sandkassen med børn omkring sig  Gyngestativ på afstand, hvor børn gynger

I løbet af året tilbyder vi jeres barn en hverdag med fokus på udvikling, trivsel, læring, leg og dannelse ud fra nedenstående:

• En dagligdag tilrettelagt efter arbejdet med barnets kompetencer ud fra den styrkede pædagogiske læreplan
  • Arbejdet med styrkelse af de sociale relationer og fællesskabet
  • Arbejder med Fri for Mobberi
  • Projekter f.eks. sund/usund kost, bamseven, natur
  • Små ture i nærområdet og andre udflugter
  • Rytmik - sang og musik
  • Traditioner i forbindelse med fødselsdag, fastelavn, påske, Blomstens dag, Skt. Hans, sensommerfest og jul

I Børnehuset Engen arbejder vi med Fri for Mobberi
Vi har i Børnehuset Engen siden januar 2015, arbejdet med at styrke vores børns fællesskaber, måden de er sammen på, samt skabelsen af venskaber gennem Fri for Mobberi.

Vi valgte at vægte dette højt, da vi oplevede en stigende tendens til rigtig dårlig omgangstone og respekt, ikke kun blandt børnene, men også til voksne, der kom i vores Børnehus.

Fri for Mobberi blev det redskab vi valgte der skulle understøtte, inspirere og udvikle vores arbejde. Det er et pædagogisk redskab, der henvender sig til både børn, forældre og fagfolk og er udviklet af Mary Fonden og Red Barnet og som via samtale, leg, massage og rytmik styrker børnenes trivsel og venskaber.

Fri for Mobberi er et anti-mobbeprogram, der bygger på fire grundlæggende værdier: Tolerance, respekt, omsorg og mod.

Ambitionen med Fri for Mobberi er

• at børnefællesskabet hos os er præget af tolerance og respekt
  • at skabe en kultur, hvor børn viser omsorg for hinanden
  • at børnene lærer at reagere på drillerier og mobning
  • at aktivere de mange passive tilskuere til konflikter/mobning og give dem modet til selv at gribe ind, og forsvare og hjælpe kammerater

Fri for mobberi kuffert, hvor børnene sidder og kigge på den

Undersøgelser viser, at arbejdet med Fri for Mobberi virker og gør børnene mere omsorgsfulde. Fagfolk oplever også at de bruger mindre tid på at løse konflikter, når børnene kender til Fri for Mobberi.

I vores Børnehus oplever vi, at børnene generelt er blevet betydelig mere opmærksomme på hinanden og hinandens signaler og grænser, efter at vi har startet med at arbejde med Fri for Mobberi. Vi oplever at de generelt er blevet bedre til at udtrykke sig og sætte ord på, når en konflikt er ved at optrappe og skal afværges eller skal løses. Vores yngste børn i Børnehuset lærer således også på deres niveau Fri for Mobberi, og kan bl.a. tidligt sige fra med ordet "stop" og vise det med håndtegn.

Udover at vi i hverdagens forskellige situationer, små som store, benytter redskaber og tankegange fra Fri for Mobberi, har vi også en gang ugentlig "Hånd i Hånd". Her bliver der i hele huset planlagt aktiviteter med udgangspunkt i Fri for Mobberi.

Effekten af dette arbejde er også afhængig af jer. Som forældre er I vigtige rollemodeller og vi håber, at I vil bakke op om vores arbejde med Fri for Mobberi.

I kan læse mere om Fri for Mobberi, ved at trykke på dette link (åbner i samme vindue)

Fri for mobberi samling, hvor pædagog forklare med tegning, imens børnene kigger  Fri for mobberi kuffert, hvor børnene sidder og kigge på den