Engens værdier

Det gode børneliv hos Engen

• at skabe en varm og positiv atmosfære baseret på omsorg, tryghed og respekt for det enkelte barn, så det bevarer sin egen identitet.
  • at styrke børnenes selvtillid og selvværd med henblik på at udvikle selvstændighed, og evnen til at sige til og fra.
  • at lære børnene at tage ansvar overfor sig selv og andre.
  • at lære børnene forståelse og ansvar i forhold til naturen og miljøet.
  • at lære børnene at fungere i en gruppe (social kompetence), hvor empati, hjælpsomhed og tolerance er i fokus.
  • at give plads til spontanitet og medbestemmelse, så børnene oplever indflydelse på hverdagen.
  • at give børnene inspiration til at udvikle sig sprogligt, motorisk og kreativt, samt mulighed for at eksperimentere og fordybe sig.
  • at skærpe børnenes nysgerrighed, så de får mod på nye udfordringer.
  • at give børnene mulighed for at dyrke venskaber.
  • at gøre børnene bevidste om hvad kost og fysisk aktivitet betyder for helbred og velvære.
  • at børnene tilegner sig færdigheder, der gør dem rustet til at møde børnehave/skole og nye kammerater.

Relation mellem pædagog og barn, hvor de sidder i en leg